fredag 11 februari 2011

Kubb test

Jag har precis kommit hem från Barmmorskan. Jag och Mattias hade bestämt oss för att göra ett Kubb test. Ett Kubb test görs för att se hur stor sannolikhet det är att barnet har down syndrom. När jag var gravid med My gjorde vi inget. Men nu när vi har ett friskt barn så känns det annorlunda. Inte för att vi visste vad vi skulle med reslutatet.

Om man bara tar hänsyn till min ålder (31) så är risken 1:761 att barnet har down syndrom. I vecka 10 tog jag blodprov och idag gjorde Bm ett ultraljud för att mäta nackspalten. Ålder, blodprov och nackspaltsmått läggs ihop och så får man ett nytt resultat. Risken är nu istället 1:15230. Det är en väldigt låg risk. Samma risk som en 15 åring har. Jag fick även se två händer, två ben, två fötter, hjärta, hjärna, ryggrad, näsa, fingrar och tår. Sedan fick jag även lyssna på hjärtat som slog 155 slag i minuten. Bebisen sov till en början men sedan slog den volter, sprakade och drack vatten. Nu känns det mer verkligt att en bebis är på väg. Ett syskon till My:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar