torsdag 30 augusti 2012

Nea 1 år

Idag fyller Nea 1 år. Tänk att det var 1 år sedan Nea kom till världen. Det har varit ett händelserikt år. Jag har varit mammaledig i över ett år och jag är tvåbarnsmor. När hände det?! Ibland undrar jag vart tiden tog vägen och att vi redan har ett barn på 3,5 år och ett på 1 år är för mig märkligt. Snart ska jag börja jobba igen och Nea ska börja på dagis, (jag vet att det heter förskola). :)

Det är först nu jag känner harmoni med att ha två stycken tjejer att hand om. Jag skulle ljuga om jag skulle säga att detta året har varit lätt. För det har det inte. Det har stundtals varit galet jobbigt. Alla rutiner som vi hade fått till här hemma kastades omkull rejält när Nea kom till världen. Inget blev som vi tänkt oss och det var lite som att börja om från början. Nya situationer som skulle lösas och anpassas. En bebis som aldrig fick sova för en ivrig 2,5-åring som i ena stunden älskade sin lillasyster och som i andra ville lämna bort henne för att få ha sin mamma och pappa för sig själv. Båda tjejerna skulle ha mat och gos vilket alltid tenderade till att krocka. Det var alltid någon som var ledsen för att komma i andra hand. För att inte tala om sina egna behov?! De försvann de första månaderna. Med två barn att ta hand om fanns inte längre jaget. Det fanns inte tid för Frida. Jag vet inte hur många månader jag gick omkring med morgonrock om dagarna för att slänga på mig kläder då My skulle hämtas från dagis.

Men jag kan säga ju längre tiden gick desto lättare blev det. Barnen anpassade sig och jag anpassade mig. Tempot är alltid högt men nu sitter det i ryggmärgen. Att alltid vara ett steg före är viktigt annars ligger man plötsligt efter. Och efter vill man inte vara.

I alla fall. För ett år sedan kom du lilla Nea till vår familj och tog oss med storm. Bokstavligt talat:)

Livet är helt fantastiskt!



3 kommentarer:

  1. Lilla Nea grattis på 1-årsdagen! Vi älskar dig! Puss

    SvaraRadera
  2. Grattis Nea, önskar Morfar :-)

    SvaraRadera
  3. Kärleken vår! Imorgon kommer vi med dunder och brak!

    SvaraRadera