tisdag 14 augusti 2012

Pynta en bröllopslokal

Jag har inte skrivit så mycket om bröllopet utan jag har visat bilder i olika inlägg. Det är kanske dags att bara berätta lite mer om själva festen. 

Jag börjar med pyntet. I taket på lokalen hängde jag upp vimplar som jag gjort av spets och tyll. De hänges upp kors och tvärs. Sedan blåstes 100 vita ballonger upp och även dessa hängdes upp i taket i långa längder precis som vimplarna. Dessutom blåste vi ca 20 ballonger med helium som sattes "ståendes" på alla borden. Jag hade på Teknikmagasinet köpt vita lysstavar. Ni vet sådana man knäcker i mitten och så lyser de. Det hängdes upp 40 stycken i taket som sedan gav en fin effekt på festen. En sak som jag inte tänkt på var att när gästerna började bli lite berusade användes dessa till drinkpinnar och även danspinnar. Ett hett tips alltså:) 

Alla bord prydes av en varsin linneduk och i mitten på varje bord lade jag runda virkade spetsdukar i olika storlekar. De hade jag hittat på loppis samt lånat av mamma och mormor. Mässingsljusstakar sattes på honnörsbordet och mindre ljushållare på de andra borden. Diverse vaser sattes ut med olika blommor i. (Just blomdelen gjorde Maria med hjälp av Lina så jag kan tyvärr inte berätta hur det gick till). 

Varje gäst fick en varsin hemmagjord "väska" på sin stol. Den gjorde jag av bruna pappåsar som jag knippsade ihop med en häftapparat med ett brunt snöre mellan fliken som viktes ner. Sedan häftade jag fast ett tårtpapper ovanpå och dymade texten Efter Fest som klistrades på. I alla påsar fanns 2 alvedon, en påse samarin, en Loka och ett choklad. Allt för en lyckad efterfest;) (Min familj satt i 3 timmar och gjorde dessa en kväll) 

Framför varje gäst låg ett festhäfte där det stod lite om varje gäst, samt menyn. Något annat hanns inte med. Men vi tyckte att det räckte. Gästerna kom dit för att umgås och ha kul, inte läsa ett långt häfte;) Så tänkte vi. Runt varje linneservett satte jag en bordsplaceringslapp. Denna vita tags köpte jag på Panduro och sedan stämplade jag varje namn, bokstav för bokstav. Dessutom fick varje gäst ett litet choklad och en klubba. Jag trodde inte att någon skulle äta den där klubban men nu i efterhand har jag förstått att nästan varje gäst åt upp sin. Roligt! 

Rolle hade byggt en bar till oss som var jättefin. Jeanette pyntade den med vimplar så att den skulle matcha allt annat i lokalen. Tyvärr har jag ingen bild. Någon annan kanske har? 

I hallen där man kom in satte jag upp rosa tårtpapper ,som föreställde hjärtan, i långa längder samt olika rosa ballonger som jag prydde taket med. Där stod även en blå dörr som jag tagit från mamma och Göran. På den stod bordsplaceringen, självklart dymade jag namnen. 

Utanför byggnaden fanns det massor av vita ballonger fyllda med helium så att de stod upp på rad i klassar. Men dymade ord på. Detta jobbade Jeanette och Fredrik med dagen innan. 

Jag kan säga att det har tagit mycket tid att göra allt detta men nu i efterhand känns det värt allt jobb. Nu har ni mer koll på pyntet och nästa gång berättar jag mer om festen. 

Alla bilder har Clarabella tagit.








2 kommentarer:

  1. Jätteinspirerande! Visst var ni i tyskland o handlade vin/ öl? Har du några tips till oss som ska göra likadant? Undrar även hur mycket man bör räkna per person, inkl drinkar på natten. Hoppas få se mer från ert fina bröllop! Therese

    SvaraRadera
  2. Ja, vi var i Tyskland efter tips från Mattias bror som tog fram passande dryck till varje rätt. Vi hade två öl och en snaps per person på förrätten. Tre glas vin till varmrätten och 1 glas dessertvin. 2 glas mousserande när gästerna kom och kaffe med avec till tårtan. När det gäller alkoholen så erbjöd vi vodka, gin, rom, rose, vitt vin. Till detta kunde de välja mellan olika juicer, cola, fanta, tonic och sprite. Dock är det sååå svårt att uppskatta drickat under festen. Vi har rätt partyglada vänner som gärna dricker endel så det gick åt mycket. Många drack faktiskt gin tonic eftersom det var så varmt:) Sedan hade vi inga gravida på festen och heller inga äldre direkt. Drickan till maten gick nästan åt. Flera tog en extra snaps etc..

    SvaraRadera