fredag 21 september 2012

Er åsikt, tack!

Det finns två sidor. En sida tycker att barn, med yngre syskon, bör vara hemma hos den som är föräldrarledig. Eller så tycker de att de femton timmar som de faktiskt får vara på förskolan räcker definitivt. Sedan finns det den andra sidan som tycker att det äldre syskonet ska få vara mer på förskolan. Ovanpå detta finns det olika regler i varje kommun. Vissa har femton timmar vissa har trettio timmar har jag förstått.

Hos oss är det femton timmar som gäller. Jag tillhör den sidan som tycker att detta är för lite. Visst det går bra att My är hemma resterande timmar. Men vilka mår bra av det? My vill gärna vara på förskolan där hon kan leka med sina kompisar och få den uppmärksamhet som en 3,5-åring kräver. När hon är hemma finns inte samma möjlighet. Hon vill inte leka med Nea av naturliga skäl. Jag hinner leka i små mängder för jag har ju en del annat att klara av under dagen. Barnen måste få mat, huset måste vara rent och kläder måste ju tvättas. Det är här det blir en konflikt. Många gånger får My höra -mamma måste bara... -vänta lite bara... -om en stund.. Det är ständigt förekommande fraser här hemma. Tyvärr. Resultatet av detta blir ett barn som gnäller och skriker för att få uppmärksamhet och hela familjens humör påverkas. Så de dagar som My är hemma med mig och Nea blir oftast lite mer tråkiga och jobbiga. Varför finns dessa regler och vilken mår bra av detta? Inte någon i vår familj i alla fall.

Nu vill jag gärna veta hur Ni andra tänker. Ni som absolut inte tycker att barnen bör vara mer än femton timmar på förskola när de har ett yngre syskon hemma, hur resonerar ni?

Ni som är på min sida får gärna också tycka till.

15 kommentarer:

  1. Du vet ju vad jag tycker:) Både My och Lykke är väldigt aktiva och behöver den stimulans som dagis ger. Träffa kompisar i samma ålder och leka av sig. Med det inte sagt att de ska vara där mellan 08-17, men mer än de futtiga 15 tim som det är idag. Puss

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig och "Lykkeliten" trots att jag inte har barn på dagis själv ännu så vet jag hur det är genom vänner som har två barn. Kram Tessan

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid tyckt att det är konstigt att det stora barnet liksom ska "straffas" för att det får ett syskon. Inte nog med att det helt plötsligt ska delas på mamma och pappa så får man inte heller gå till dagis och leka med sina kompisar, helt sjukt. Det finns säkert barn som får panik och bara vill vara hemma med mamma och nya bebisen men då kan de väl få va det, jag tycker helt klart att det ska vara upp till varje familj att bestämma vad som är bäst för dem. Man betalar väl ändå för dagis, eller? 15 timmar är på tok för lite, har hört så många "skräck" historier från kompisar så man bara häpnar, att det få gå till så. Som förälder borde man väl anses vuxen nog att ta det beslut som är bäst för ens barn. Jag hade blivit tokig..
    Kram kram Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker oxå att de borde vara varje föräldrars val:) sedan när de går i förskolan båda två lämnas de 9 och hämtas senast 15.30 och halva dagar på fredagar. Så det är ju inte så att vi bara vill ha My på förskola utan de är hon som vill vara där.

      Bra input Hanna!
      Kram

      Radera
  4. Ska ja då komma med en åsikt ifrån andra sidan? ;) jag är en av dom som tycker de räcker att ha dom 15 Tim i veckan. Nu vet ja ju inte hur Tim fördelas hos er men hos oss är det tre dag i veckan 9-14. Nu sover ju inte min 3,5 åring alla dagar på förskolan och då får han ju "ut mer av timmarna" annars hade de ju inte blivit mkt av de. Dessutom efter som han är 3år så kan jag på dom 15tim räkna de som allmän förskola, dvs jag betalar inte ens för platsen!

    Vilket fall som så tycker jag de är perfekt att få båda "världarna". Tre dagar i veckan så från jag ägna mer tid åt bara Alva utan få dåligt samvete att jag har dåligt samvete mot Max. Passar då även på att ta långpromenader, plocka och städa mm.
    Dom andra två dagarna försöker jag strunta i "måsten", gör bara de nödvändigaste typ. Då myser vi i pyjamas halva dagen, hälsar på farmor el mormor om dom är hemma. Någon kompis om de skulle ha ledig dag osv. Försöker så mkt som möjligt att låta Max komma i första rummet

    SvaraRadera
  5. Vi gillar både förskoledagarna o hemmadagarna. Hade inte bara velat ha ena sorten... Vill ju oxå få mer tid att umgås med Max när man är hemma. Gillar de dagar man slipper ha tider att passa men älskar även de dagar han har förskolan. Hade jag önskat något hade de varit att öka tiden dom tre dagar Max är där.:: antingen 8-15 el 9-15. Förstår dock inte kommentaren att se det som ett straff när man får lyxen att va hemma mer o umgås med sina föräldrar?!?! / Helena t (som svarat även på inlägget ovan)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input:) jag antar att det ser olika ut för familjerna. Ni har farmor/mormor vilket kanske oxå underlättar endel. Vi har ingen här uppe som vi kan träffas på dagarna. Därför är det bara mig My umgås med. Sedan kommer Mattias hem 18.30 varje kväll vilket innebär rätt långa dagar för mig. Vet inte när J kommer hem om dagarna?

      Hos oss hade framförallt My tyckt om att vara på förskola lite mer.

      Gillar att du vågat ta den andra sidan:)

      Kram

      Radera
  6. Ja jag håller med dej Frida, helt klart, har ju själv haft tre så jag förstår hur stressande det kan vara när man fått barn som är väldigt aktiva o vill leka med kompisar istället för att gå hemma med en liten bebis/syskon. Tycker man ska se varje familj hur de vill ha det, svårt att tycka att samma alternativ ska passa alla.vi är ju alla olika som tur är, har en "vän" på FB som är förskolelärae o hon kan inte fatta hur man vill lämna sina barn mer än alldeles nödvändigt o hon fattar inte hur man kan skaffa barn o sen jobba heltid, eller jobba överhuvudtaget, förstår inte hennes resonemang alls faktiskt. //Moster P

    SvaraRadera
  7. Från början tillhörde jag andra sidan. När S blev storebror så va han 4 år, han är på dagis 3 dagar/v 8.30-13.30. Jag tyckte det va lagom, måndagar och fredgar hade vi mysdagar då vi inte gjorde så mycket. Nu har han blivit storebror igen, jag är hemma med de andra två barnen som är 1 1/2 år och 2 månader. Nu känner jag att tiden inte räcker till, jag har fullt upp hemma och det tar mycket tid med två små. Varje gång jag hämtar på dagis så undrar han varför jag kommer nu, alla de andra är ju kvar och leker, han är 5 1/2 nu och behöver mycket mera stimulans än vad jag kan ge honom. Har dåligt samvete för att de andra barnen tar mycket tid. Har allmän förskola så jag betalar inte heller för platsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara skillnad oxå beroende på hur barnen är och hur långt det är mellan varje barn. My är en väldigt aktiv tjej som har svårt för att rita mer än 5 minuter. Sedan måste de hända ngt. Hon älskar när det är mkt folk runtomkring för då är det alltid ngn som kan busa eller leka. Just nu låser hon hellre in sig på rummet än att leka med mig och Nea eftersom hon tycker att Nea bara förstör leken/sagan eller buset. Nea vill ju bläddra och slänga böckerna. My vill lyssna på sagan:) vad gör man då?! Svårt att förklar för en 1-åring att nu ska vi inte bläddra utan sitta still och lyssna. Det vill hon inte.

      Hm, undrar varför vi betalar plats till My?! Kan detta oxå skilja sig? Vårt är kommunalt.

      Kram

      Radera
  8. Måste lägga mig i diskussionenskojigt med sånt här :)

    När jag var föräldraledig med vår minsta så hade storasysters dagis (orkar inte skriva förskola) bestämt att barn till föräldralediga får vara på dagis 15 timmar i veckan. Dessa 15 timmarna fördelades på alla 5 dagar, dvs jag fick lämna Ellie mellan 8.15-11.15. Detta var fullkomligt förödande för oss. Jag som har morgontrötta barn fick väcka dem varje morgon, stressa i Ellie frukost och ändå inte lyckas komma upp till dagis förrän klockan nio. Hem med lillan, städa undan frukosten, leka lite och sen försöka få henne att somna igen innan hämtning 11.15. Vilket ofta slutade med att jag fick väcka henne för att hinna i tid. Jag hade bara Ellie där tosdagar-torsdagar för jag ville ha hemmamys med henne måndagar och fredagar. Men jag blev sönderstressad av detta och när lilla flickan var 6 månader tog jag bort Ellie från dagis. Jag sa inte upp platsen för jag ville inte bli av med den och betalade alltså nästan fullt i ytterligare ett år utan att ens ha henne där..... Satsade min tid och energi på föräldralediga kompisar och öppna förskolan för att stimulera Ellie. Nu har vårt dagis ändrat reglerna och man lämnar 3 dagar i veckan, 5 timmar varje dag. Vilket är helt perfekt. Visst jag hade väl med en tanke när jag var föräldraledig om att tiden på dagis borde varit mer men jag har faktiskt ändrat mig. Det är så liten tid man är hemma med sina barn. När man väl har börjat jobba igen så blir det tillräckligt med tid på dagis, och alldeles för lite tid hemma. Visst är barn olika krävande och behöver olika grader av stimulans men nu när vår vardag är igång och man jobbar mycket och barnen är på dagis/ i skola mycket så vill man inget hellre än att ha mer tid för dem.

    Som sagt, jag kommer mycket väl ihåg hur jag kände då men tänk på att tiden går så fort och att det faktiskt är en lyx (hur slitigt det än må vara emellanåt, jag vet) att få vara hemma med sina barn. Och den tiden kommer aldrig igen.........


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska verkligen försöka ta åt mig att det du säger. Tiden kommer ju inte igen och ibland är det svårt att se det bland gnäll och stök. Man vet ju att det är så och jag kommer säkert att sitta där på jobbet och längta tillbaka till de fina stunder man hade.. Tack för en bra kommentar!

      Kram

      Radera
  9. Man fastnar så lätt i vardagen och visst fan e det slitigt med två små barn, ingen ska säga något annat. Jag beundrar verkligen alla småbarnsföräldrar som får ihop det. Och visst, jag har ju glömt det värsta nu, var ju ett par år sedan jag var där. Men jag saknar sååå alla mysiga stunder vi hade hemma, och lugna (inte alltid) dagar. Lycka till med att få ihop vardagen :) Vi kämpar med vår nu, fast det mest består av jobb och dagis/skola.

    Kram

    SvaraRadera
  10. När barnet fyller 3 år, på hösten tror jag det är. Har alla barn rätt till allmän förskola, om du jobbar och har barnet på dagis så reduceras avgiften med en viss %. Om du är hemma, som jag, alltså föräldraledig, kan man om man vill, säga upp platsen och ha allmän förskola istället, det är samma sak, samma timmar, men gratis. S är ju kvar på samma avdelning så inget förändras mer än på pappret. Man får inte lämna på lov. För oss är det kanon!

    SvaraRadera