söndag 8 januari 2012

Sömnproblem

Ni som följt mig i bloggen ett tag eller ni som känner mig personligen vet att jag fick sömnproblem efter att jag fått My. Nu börjas det igen. Jag har svårt att komma till ro på kvällen och det tar lång tid innan jag somnar. Sedan väcker Nea mig för mat oftast runt 01 och en eller två gånger till innan det är dags att stiga upp. Jag kan även vakna mellan amningarna och har även då svårt för att sova om. Jag använder öronproppar varje natt för att stänga av ljud runtomkring. Men det hjälper inte i den utsträckning jag skulle vilja. Dessutom drömmer jag hela tiden och det är ett tecken på att jag inte kommer ner i djupsömn. När jag då vaknar varje morgon känner jag mig allt annat än utvilad.

Mattias är snäll och brukar ta Nea på morgonen så jag kan få sova en timme. Då kommer ytterligare ett problem. Hon heter My. Nea får inte vara hos Mattias. My börjar då gråta högt och blir arg. Det slutar oftast med kris på nederplan och då är det lika bra att gå upp.

Brist på sömn gör mig till en sämre människa. Tålamodet och humöret är inte alltid på topp och det är påfrestande att ha en trotsig 2,8 års My runt benen med en enormt starkt temperament. Allt blir liksom lite jobbigare.

Ville bara dela med mig lite av mina känslor här på morgonkvisten när My stod och skrek argt på sig pappa eftersom han bytte blöja på Nea. Nu får Nea ligga själv på sin filt annars skriker My. Så nu går jag ner och tar hand om minstingen.

Skickat från min iPhone

6 kommentarer:

  1. Jag förstår dig, det där är ju skitjobbigt! Vi behöver nog en paus ifrån allt vad heter barn snart. Åka nånstans. För att fylla på med lite energi. Puss

    SvaraRadera
  2. Det är ju ingen tröst att det blir bättre med tiden. Det är ju nu du är trött. Prata med BVC vad man kan göra. Sen kan du gott göra som LL skriver. Det skadar inte.

    SvaraRadera
  3. Be om hjälp på BVC. Jag sov till slut ingenting på flera veckor och till slut kollapsade min kropp. Var rädd om dig!!!

    SvaraRadera
  4. Jag ska faktiskt ta och fråga på BVC nästa gång och höra vad de säger. Tack så mkt för tipset.

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att se att man inte är ensam som alltid sover med öronproppar. Jag kan inte sova utan mina öronproppar. Det är så himla skönt att plugga in dem och höra hur omvärlden stängs ute allt med när propparna expanderar i öronen. Sover så mycket bättre och djupare när jag slipper massa störande ljud. Fler borde verkligen testa att sova med öronproppar. Ibland får jag dock lite ont av propparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det inte så skönt att ha dem inne. Jag har testat dem på apoteket som är i silicon, men de var verkligen inte bra. Jag köper storlek s. De mest vanliga gula. Hittar du några bättre får du gärna hojta till:)

      Radera