lördag 10 mars 2012

Att tänkta på när man tar kort

Jag fick en fråga hur jag tänker när jag tar kort, speciellt på mina barn. Jag är inget proffs på detta men jag älskar att ta kort. Att fånga ett ögonblick. Att låta bilden tala. Att hitta en känsla. Såhär tänker jag, tror jag. För ibland tänker jag inte alls. 

- Barnen är oftast inte stilla. Speciellt inte när de har börjat att gå och som nu när My är 3 år. Myror i brallan. Ja. För att fånga henne så måste hon först vilja att bli fotad. När hon väl sagt ok så gäller det att få henne stilla. Då är mitt tips att tala med barnet. Fråga dem om saker som du vet de tycker om. Vad gjorde ni på dagis idag? Vad det roligt? Eller prata om något roligt minne. Kommer du ihåg när mormor var här sist. Fick du paket av henne då? Vad var det i det? 

- Angående ljus. Försök hitta ställen i boendet där det finns mycket ljusinsläpp. Dessutom blir det olika ljus beroende på vilken tid på dygnet det är. Exempel är det jättefint ljus på vårt städskåp i tvättstugan på eftermiddagarna. Morgonljus och sent eftermiddagsljus tycker jag bäst om. Det är lite varmare mot huden. Förr i tiden när jag och min kompis tog massor av kort så hängde vi upp lakan och filtar på väggar för att få en fin bakgrund. Testa överallt. Ibland hittar man ställen som man inte tänkt på. 

- Ta många kort. Ibland tar jag kanske 100 kort och 10 av dem blir bra. Det räcker att få till ett:) 

- Öva, öva och öva:)

Roligt när jag får frågor. Missade jag något? Det är bara att fråga igen i så fall:) 


2 kommentarer:

  1. Fiiin är du! Och fantastiskt grym på att fota! :) Puss

    SvaraRadera
  2. ohh tack så mycket!
    ska se om jag lyckad bättre med att fota mina små troll :-)

    Kram

    SvaraRadera