tisdag 15 maj 2012

Mattias prioriterar

Det här med prioriteringar. Det diskuterar vi rätt ofta här hemma då jag och Mattias prioriterar olika. Vi har ett gemensam ekonomi, ett konto två kort och inget mer. Detta gör att vi kan diskutera vissa inköp. Speciellt när det gäller inköpen till barnen. Dessutom har vi valt att lägga undan barnens barnbidrag på fonder för att ge dem en bra start när de flyttar hemifrån. Därför har vi inga "naturliga" pengar att lägga på dem varje månad. Nu ska jag ge er ett exempel på vad vi diskuterade igår.

Eftersom vi åker till Turkiet på lördag så anser jag att Nea skulle behöva några tunnare koftor att ha på sig på kvällarna då det kan vara lite kallare. Mattias tyckte direkt att det var onödigt eftersom det ÄR varmt på kvällarna. Jaha, sa jag då och tänkte då får han lösa det där nere istället. Senare på kvällen kom jag på att My behöver ett par sandaler att ha på sig på kvällen. Ett par stabila som sitter bra runt foten. Då tycket Mattias att hon kunde ha på sig gympaskor för det är ju ändå lite kallare på kvällarna. Men vänta nu sa jag då. Nyss när Nea skulle ha koftor så skulle det vara varmt och nu när My behöver sandaler så är det kallt. Det handlar bara om att han inte vill lägga några pengar på kläder eller skor till barnen. I samma veva kan han sitta och beställa fyra stycken whiskey på taxfree. Det handlar om prioriteringar:)

Därför ska jag köpa både skor och koftor. Till båda barnen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar